

Mlada zadarska književna znanstvenica Sanja Knežević ovom se knjigom predstavlja akademskoj zajednici i hrvatskoj javnosti kao autorica velikih teorijskih i analitičkih mogućnosti. Kao problemski okvir svoje knjige Mediteranski tekst hrvatskoga pjesništva: Postmodernističke poetike odabrala je neiscrpan fenomen mediteranizma, kao analitički alat tri poetička modusa pjesničkoga mediteranizma (mitsko-simbolički, intertekstualno-ludistički i popularno-kulturni), a kao analitičke primjere pet suvremenih pjesnika vezanih životom i poetikom uz jadranske gradove: Luko Paljetak (Dubrovnik), Jakša Fiamengo (Split), Arsen Dedić (Šibenik), Tomislav Marijan Bilosnić (Zadar) i Boris Domagoj Biletić (Pula). Pri tome sve odabrane autorske poetike promatra u dvije faze vezane uz kulturne lomove kraja 20. stoljeća. Po analitičkim rezultatima Sanje Knežević Luko Paljetak reprezentativni je pjesnik intertekstualno-ludističkoga modusa, pri čemu je u prvoj fazi jače izražena mediteransko-vitalistička svijest, a u drugoj povlačenje pjesničkoga subjekta u sebe i transcendentalne bjeline. Zajedno s Arsenom Dedićem, Jakša Fiamengo pripada popularno-kulturnome modusu koji se u prvoj fazi ostvaruje u traganju za iskonom i u bogatome manirizmu, a u drugoj u promišljanjima osobnoga i kulturno-baštinskog identiteta. Arsen Dedić, glavni protagonist popularno-kulturnoga modusa, u prvoj fazi vodi intertekstualni dijalog s tradicijom i otvara se emocionalnosti, a u drugoj se veže uz svakodnevne teme i teme umjetnika u suvremenome društvu, često s ironijom i cinizmom. Tomislav Marijan Bilosnić pjesnik je mitsko-simboličkoga modusa, što se najprije očituje otvaranjem prema vanjskomu svijetu i dijalogom s beatničkom generacijom, bluesom i rockom, ali i bijegom od zbilje u arkadijske prostore mediteranskoga vitalizma i anakreontike, a zatim bujnom metaforikom i transcendentnom simbolikom. Posljednji u nizu odabranih pjesnika, Boris Domagoj Biletić njeguje s jedne strane mediteranski hermetizam, a s druge postavlja pitanja o relativnosti zbilje i palimpsestnoga ispisivanja identiteta.
Čitatelji ove utemeljene i nadahnute knjige uživat će u susretu s čarima hrvatskih mediteranskih pjesnika vezanih uz pet jadranskih gradova-bisera. U jedinstvu svoga dosljednoga metodološkog pristupa, atraktivnih analiza i esejističke lakoće knjiga Sanje Knežević dokazuje moć znanosti o književnosti da osvijetli i približi pjesničku riječ. Ali i nešto više: na odabranim primjerima hrvatskih Mediteranaca ova knjiga pokazuje da je pjesnička riječ i danas živa kao što je bila u doba Marulića i Gundulića, Ujevića i Mihalića.
O autorici:
Sanja Knežević rođena je 25. studenoga 1981. godine u Rijeci gdje je završila osnovnu školu i Salezijansku klasičnu gimnaziju. Diplomirala je 2005. godine hrvatski jezik i književnost na Odjelu za kroatistiku i slavistiku Sveučilišta u Zadru. Na istom je Odjelu od 2007. godine zaposlena na mjestu asistentice na novijoj hrvatskoj knjiženosti. Doktorirala je tezom „Mediteranski tekst hrvatskoga pjesništva: modusi postmodernističke poetike“ na Filozofskom fakultetu u Zagrebu 2012. godine.
Objavila je knjigu poezije San o Picassu (2004.), knjigu razgovora o književnosti Na tragu riječi (2005.), književnu studiju Razotkrivanje Kamovljeva kompleksa u romanu Ispovijed isuvišna čovjeka T.M.Bilosnića (2006.) te znanstvenu monografiju Gizdelin: Zaboravljeni pjesnik J. Radojević Gizdelin (2007.) u suautorstvu s V. Babić.
Fiksni tečaj konverzije: 1 EUR = 7.53450 kn