Top liste

Književnost
  1. Ante Tomić i Rajko Grlić - Ustav Republike Hrvatske

    Ante Tomić i Rajko Grlić Ustav Republike Hrvatske

    99,00 kn 89,10 kn detaljno
    1
  2. Marina Stepnova - Lazarove žene

    Marina Stepnova Lazarove žene

    139,00 kn 125,10 kn detaljno
    2
  3. John Williams - Stoner

    John Williams Stoner

    149,00 kn 134,10 kn detaljno
    3
  4. Ivana Bodrožić - Rupa

    Ivana Bodrožić Rupa

    39,90 kn 35,91 kn detaljno
    4
  5. Ankica Tomić - Vice versa

    Ankica Tomić Vice versa

    139,00 kn 125,10 kn detaljno
    5
  6. Slobodan Šnajder - Doba mjedi

    Slobodan Šnajder Doba mjedi

    150,00 kn detaljno
    6
  7. Jojo Moyes - Tu sam pred tobom

    Jojo Moyes Tu sam pred tobom

    79,00 kn 71,10 kn detaljno
    7
  8. Çiler İlhan - Izgon

    Çiler İlhan Izgon

    129,00 kn 116,10 kn detaljno
    8
  9. Jojo Moyes -  Nakon tebe

    Jojo Moyes Nakon tebe

    89,00 kn 80,10 kn detaljno
    9
  10. Nina George - Mala pariška knjižara

    Nina George Mala pariška knjižara

    99,00 kn 89,00 kn detaljno
    10
Publicistika
  1. Ana Bučević - U vortexu ostvarenih želja

    Ana Bučević U vortexu ostvarenih želja

    130,00 kn 117,00 kn detaljno
    1
  2.  Bruce Springsteen - Springsteen

    Bruce Springsteen Springsteen

    159,00 kn 143,10 kn detaljno
    2
  3. Ivana Plechinger - Ono što ostaje, uvijek ljubav je

    Ivana Plechinger Ono što ostaje, uvijek ljubav je

    99,00 kn 89,10 kn detaljno
    3
  4. John C. Parkin - Jebe mi se

    John C. Parkin Jebe mi se

    29,00 kn detaljno
    4
  5. Ana Bučević - Safari duha

    Ana Bučević Safari duha

    130,00 kn 117,00 kn detaljno
    5
  6. Anita Šupe - Istine i laži o hrani

    Anita Šupe Istine i laži o hrani

    129,00 kn 116,10 kn detaljno
    6
  7. Roman Leljak - Huda jama

    Roman Leljak Huda jama

    140,00 kn detaljno
    7
  8. Stašo Forenbaher, Lara Černicki - Starim cestama preko Velebita

    Stašo Forenbaher, Lara Černicki Starim cestama preko Velebita

    180,00 kn 162,00 kn detaljno
    8
  9. Todd Spehr - Dražen

    Todd Spehr Dražen

    99,00 kn 89,10 kn detaljno
    9
  10. Miroslav Krleža - Marginalije

    Miroslav Krleža Marginalije

    119,00 kn 107,10 kn detaljno
    10
Neven Jovanović - Stilističko čitanje Marulićeva Evanđelistara

Neven Jovanović Stilističko čitanje Marulićeva Evanđelistara

Ocjena čitatelja
  • ISBN: 978-953-175-410-1
  • Izdavač: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, FF-Press
  • Godina: 2011.
  • Uvez: meki
  • Jezik: hrvatski
  • Broj stranica: 266
  • Format: 17 x 24 cm
Cijena: 150,00 kn
Dodaj u listu želja Dodaj u košaricu
Napiši komentar
Ocjena: (-)
Broj komentara: (0)

Ova je knjiga ažurirana i temeljito prerađena verzija doktorskog rada »Problemi uspostave novolatinske stilistike na primjeru Marulićeva Evanđelistara«. Taj rad, nastao pod mentorstvom Darka Novakovića, autor knjige obranio je u lipnju 2005. na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu.

Knjiga se sastoji od dva glavna dijela: "I. Stilistika" i "II. Stilistički model Evanđelistara". Na kraju su "Primjer korektura E u izdanju 1516" ; "Kodna knjiga stilističkog modela E ; "Bibliografija" i "Bilješka o piscu". - Prvi dio sadrži kratku povijest opće stilistike u posljednjih stotinjak godina (uvijek uz prikaz hrvatske recepcije pojedinih strujanja), nakon koje se ukratko prikazuju stilometrijski pokušaji (Schleiermacher, Campbell, Brunet i drugi) te razvoj humanističke informatike. U svojem osvrtu na historijsku stilistiku Jovanović ukazuje na njezino temeljno proturječje, koje vidi u jazu između prvobitnoga stilskoga učinka teksta i stilskoga učinka nakon protoka vremena. Slijedi pregled historijske stilistike latinskog jezika s posebnim osvrtom na ključne prinose u 20. stoljeću i one posve recentne. Poglavlje o stilistici varijanata latinskoga obuhvaća kršćanski, srednjovjekovni i novovjekovni latinitet uz prikaz njihovih modernih opisa. Polazište za Jovanovićevo vlastito stilističko istraživanje jest shvaćanje stila kao konfiguracije obilježenog i neobilježenog, a u središtu pozornosti nije stil sam po sebi, nego model stilističkog čitanja, proces kojim se u obzoru pozornosti suvremenoga čitaoca – pet stoljeća udaljenog od vremena nastanka teksta – uspostavljaju stilski obilježeni odnosno neobilježeni segmenti. - U drugom dijelu knjige (koji obuhvaća oko dvije trećine njezina opsega) najprije se – u poglavlju "Stilistika i Marulić" daje kritički pregled dosadašnjih istraživanja Marulićeva stila – kako njegova auktorskog opusa u cjelini, tako napose stila njegovih hrvatskih i njegovih latinskih djela. Poglavlje "Tekst Evanđelistara" definira i opisuje tekstološki temelj istraživanja ("računalni predložak najranijeg fizički potvrđenog izdanja E, onog mletačkog iz 1516") ; ujedno se pokazuje kako je računalni tekst podvrgnut postupcima segmentiranja i obilježavanja. U poglavlju "Model čitanja stila" daju se teorijske pretpostavke za izradbu, analizu i provjeru stilističkoga modela Evanđelistara, kombinacija Rifaterreova gledišta o stilu kao dinamici neobilježenog i obilježenog (prikazano u prvom dijelu knjige) i Augustinove ante litteram pragmalingvistike, iznesene u djelu De doctrina Christiana. Poglavlje "Evaluacija modela" pokazuje kakve spoznajne mogućnosti pruža korpus (u računalni oblik preveden tekst) predmetnoga djela ; čine ga 3373 segmenta (pri čemu su segmenti dijelovi teksta koji su prema doživljaju konkretnoga čitaoca stilski homogeni), određena dvjema vrstama odrednica: lokacijom u tekstu (knjiga, poglavlje, redni broj segmenta unutar poglavlja) i identifikacijom čitalačkog doživljaja, tj. dominantnih stilističkih vrijednosti, koje se nazivaju oznakama (njihovih različnica ima ukupno 133). Već i gola kvantitativna analiza korpusa donosi nove ("klasičnom" pristupu praktično nedostupne) spoznaje o strukturi djela: uočavaju se pravilnosti u rasporedu tema, ponavljanje kvantitativnih obrazaca, količinski ekstremi (najdulja i najkraća poglavlja). Potom se ispituju mogućnosti računalne manipulacije i analize segmenata, kako onih koji kombiniraju više oznaka, tako i onih koji sadržavaju druge segmente (koristi se XML metaforika "roditelja" i "potomaka"), te njihova slijeda, sličnosti, dužine. Istraživanje pokazuje, na primjer, kako se određena argumentacijska strategija teksta usložnjava dodavanjem različitih efekata (egzempli raspoređeni ulančano, popraćeni elokucijskim postupcima poput simetrične strukture, moralističkoga zaključka i sl.), ili kako se distingvira primjenom na različitoj građi (starozavjetni primjeri u odnosu na novozavjetne, svetopisamski u odnosu na one kasnije). Analize pokazuju da je uz spektar stilova moguće uspostaviti i hijerarhiju stilskih vrijednosti, što otvara mogućnost da se pristupi rješavanju krupnih stilističkih problema: kako ustanoviti položaj pojedine figure u trokutu spektra stilova (dictio plana, temperata, grandis) i njihovih funkcija (docere, movere, delectare) ; po čemu ona uopće jest ili nije stilotvorna ; po čemu se jedan stil razlikuje od drugoga (što učiniti kad istu figuru, npr. retoričko pitanje, zateknemo u svima trima?). Završno poglavlje, "Moguća stilistika Evanđelistara: osvrt" rezimira načela i postupke modeliranja te spoznaje do kojih se došlo ; ujedno se naznačuju i mogući putevi daljeg istraživanja: provjera i usavršavanje modela, njegova primjena na druge tekstove i na druge, obuhvatnije korpuse.