Top liste

Književnost
  1. Elena Ferrante -  Priča o novom prezimenu

    Elena Ferrante Priča o novom prezimenu

    129,00 kn 116,10 kn detaljno
    1
  2. Kristian Novak - Ciganin, ali najljepši

    Kristian Novak Ciganin, ali najljepši

    149,00 kn 134,10 kn detaljno
    2
  3. William P. Young - Koliba

    William P. Young Koliba

    69,00 kn 62,10 kn detaljno
    3
  4. Paula Hawkins - U vodu

    Paula Hawkins U vodu

    99,00 kn 89,10 kn detaljno
    4
  5. Ivica Prtenjača - Tiho rušenje

    Ivica Prtenjača Tiho rušenje

    79,00 kn 71,10 kn detaljno
    5
  6. Erica Fischer - Aimée & Jaguar

    Erica Fischer Aimée & Jaguar

    129,00 kn 116,10 kn detaljno
    6
  7. Jo Nesbo - Žeđ

    Jo Nesbo Žeđ

    149,00 kn 134,10 kn detaljno
    7
  8. John Williams - Stoner

    John Williams Stoner

    149,00 kn 134,10 kn detaljno
    8
  9. Karl Ove Knausgaard - Moja borba, četvrtka knjiga

    Karl Ove Knausgaard Moja borba, četvrtka knjiga

    160,00 kn 144,00 kn detaljno
    9
  10. Jerome K. Jerome  - Tri čovjeka u čamcu

    Jerome K. Jerome Tri čovjeka u čamcu

    99,00 kn detaljno
    10
Publicistika
  1. Sarah Knight - Kako vam se život čudesno mijenja kada vam se živo j**e

    Sarah Knight Kako vam se život čudesno mijenja kada vam se živo j**e

    109,00 kn 98,10 kn detaljno
    1
  2. Ana Bučević - Što (ni)je ljubav

    Ana Bučević Što (ni)je ljubav

    130,00 kn 117,00 kn detaljno
    2
  3. Lorna Byrne - Anđeli na vrhovima mojih prstiju

    Lorna Byrne Anđeli na vrhovima mojih prstiju

    129 kn 116,10 kn detaljno
    3
  4. Josip Manolić - Špijuni i domovina

    Josip Manolić Špijuni i domovina

    204,75 kn detaljno
    4
  5. Yuval Noah Harari - Homo deus

    Yuval Noah Harari Homo deus

    149,00 kn 134,10 kn detaljno
    5
  6. Noam Chomsky - Rekvijem za američki san

    Noam Chomsky Rekvijem za američki san

    120,00 kn 108,00 kn detaljno
    6
  7. Anita Šupe - Istine i laži o hrani

    Anita Šupe Istine i laži o hrani

    129,00 kn 116,10 kn detaljno
    7
  8. Yuval Noah Harari - Sapiens

    Yuval Noah Harari Sapiens

    149,00 kn 134,10 kn detaljno
    8
  9. Meik Wiking - Hygge – danski recept za sretan život

    Meik Wiking Hygge – danski recept za sretan život

    99,00 kn 89,10 kn detaljno
    9
  10. Tibor Otto Benković - Zagramer - agramerski riječnik

    Tibor Otto Benković Zagramer - agramerski riječnik

    199,00 kn 179,10 kn detaljno
    10
Helena Peričić - Deset drskih studija

Helena Peričić Deset drskih studija

O književnim pitanjima, pojavnostima i sudbinama

Ocjena čitatelja
  • ISBN: 9789532631715
  • Biblioteka: Skalić
  • Izdavač: Naklada Bošković
  • Godina: 2011.
  • Uvez: tvrdi
  • Jezik: hrvatski
  • Broj stranica: 172
Cijena: 140.00 kn
Cijena s popustom: 126,00 kn
Vaša ušteda 14,00 kn
Dodaj u listu želja Dodaj u košaricu
Napiši komentar
Ocjena: (-)
Broj komentara: (0)

 

Knjiga "Deset drskih studija : o književnim pitanjima, pojavnostima i sud­binama" donosi, kako je u samom naslovu najavljeno, deset priloga obilje­ženih "drskim" pristupom, što zapravo predstavlja primjenu novoga kuta gledanja na književne pojave i autore koji su dosad bili sagledani s raznih stajališta, više ili manje uvriježenih, u povijesti(ma) hrvatske književnosti ili književnokomparatističkih pregleda u kojima je hrvatska književnost bila jednim od predmeta. 
 
Mnoge od starih interpretacija sežu u vrije­me/vremena koja su bila obilježena ili definirana aktualnim društvenim uređenjem i ideologijom. Polazište moga rukopisa predstavlja težnju za izbjegavanjem svjetonazorskih i ideoloških interpretativnih obrazaca te za dosezanjem što objektivnijega, neutralnijeg stupnja procjene i ocjene nekih dosad kanoniziranih ili pak zanemarenih književnih pojava i opusa.
 
Svjesna sam opasnosti kojoj se ovdje izlažem: mogućem tumačenju mojih tekstova kao primjera „krivovjerja" u književnoj povijesti i inter­pretaciji, što znači da se ovdje sučeljavam s autoritetima profesora i „aka­demskih Nestora" te sastavljača povijesti. No, ono stoje neosporno pred­metom ili objektom motrenja unutar ovih korica je - „krivovjerje" knji­ževno i izvanknjiževno, odnosno sklisko područje u kojemu etičke silnice utječu na našu predodžbu o artefaktu te određuju njegovu sudbinu.
 
Riječ je o književnokomparatističkom nizu priloga od kojih se neki bave književnopovijesnim fenomenima kojima se dovode u vezu prošlost i sadanji književnoproizvodni, odnosno književno stvaralački trenutak, kako u stranim književnostima tako u domaćoj književnosti: pritom se povezuju razdoblja u povijesti književnosti (npr. renesansa, konac XVIII. st. ili početak XX. st.) sa suvremenim duhovnim ozračjem pronalazeći u raznim intelektualnim parametrima, svjetonazorima te refleksijama/ recepcijama književnih tekstova sličnosti, dodirne točke i različitosti. 
 
Studije je ovdje uputno tretirati i tumačiti kao pojedinačne priloge -unutar iste knjige - koji su objedinjeni istovjetnim „drskim" pristupom. Dio studija čine monografske interpretacije u kojima se obrađuje opus pojedinog autora dosad (po sudu autorice) pristrano shvaćan i veličan (npr. studija o Albertu Fortisu) ili pak marginaliziran odnosno posve književnovrednovateljski, teorijski, teatrološki i književnopovijesno zapostavljen (primjerice, studije o Tonču Petrasovu Maroviću, Ivanu Kušanu - pa i čitavom nizu drugih domaćih dramatičara, potom o Simi Mraoviću, Tomi Bebiću itd.).
 
Knjiga koja je pred vama u svom temelju sadrži shvaćanje nužnoga revidiranja starih, odnosno starijih književnih (ne)vrijednosti u novim razdobljima i drukčijim (izvan)književnim okolnostima koji su okarakterizirani novim svjetonazorima, ideologijama, promjenama (i njihovim tumačenjima) žanrova te funkcije književnosti. Osim toga, kao autorica nudim neka rješenja i ocjene koje bi mogle biti primijenjene u književnoj, ali i društvenoj praksi (izrazit primjer tomu može biti studija o spomenutom Fortisu, ali izravno ili posredno svi tekstovi).
 
Smještajući ovaj rukopis u kontekst domaćega promišljanja sličnih tema, napominjem da su se u posljednjih desetak godina u nas takvi naslovi pojavljivali sporadično, što je - imajući na umu društvene, pa i svjetonazorske promjene - razumljivo. Ovdje se radi o genološki raznorodnoj motrenoj građi (proza, pjesništvo, drama, književna kritika) pa je i zbog toga teško pronaći dosad objavljene naslove koji bi se na taj, rodni način, s istom podudarali. 
 
Istaknula bih, međutim, knjigu Branimira Donata, Središte na rubu (Fraktura, Zagreb, 2007.) u kojoj autor polazi od sličnih ishodišnih načela, među inima - od nužnosti prevrednovanja prošlosti i novije hrvatske književne proizvodnje, kao i revizije njezine recepcije.
 
Napomenula bih također da se ova knjiga naslanja na moje već objavljene publikacije: knjige Posrednici engleske književnosti u hrvatskoj književnoj kritici u razdoblju između 1914. i 1940. godine (Hrvatsko filološko društvo, Zagreb, 2003.), Upotrazi za Weimarom (Meandar, Zagreb, 2006.), Tekst, izvedba, odjek (Erasmus, Zagreb, 2008.) te neke zasebno objavljene teatrološke radove - sve se one temelje na načelu i težnji za što nepristranijim istraživanjem pojavnosti i sudbina u dijakroniji književnoga/umjetničkoga kazivanja, njegove teorijske refleksije i izvanknjiževnoga - svjetonazorskog, političkog, povijesnog i ideološkog - okruženja, a koje je (pojavnosti i sudbine) uputno nanovo i opetovano vrednovati i kontekstualizirati u povijesti domaće književnosti i stranih književnosti.
 
Helena Peričić (iz predgovora)